Kleine beetjes bewegen, zijn net zo effectief als een work-out in de sportschool.

Bron: Redactioneel/AD/Gezondheidsnet/Science Daily.
Door: Marlies van der Vloot.

Kleine beetjes bewegen, zijn net zo effectief als een work-out in de sportschool. Als je maar aan je dertig minuten per dag komt. Dat stellen onderzoekers van de Oregon State University.

Bij het onderzoek zijn meer dan 6.000 Amerikaanse volwassenen betrokken. Zelfs activiteiten die maar twee minuten duren, kunnen bijdragen aan je gezondheid en het metabool syndroom, een hoge bloeddruk of verhoogd cholesterol voorkomen.

‘Een actieve leefstijl lijkt net zo gezond als een sportieve leefstijl (waarin je regelmatig sport)’, aldus onderzoeker Paul Loprinzi. ‘We moedigen mensen dan ook aan om voor de actieve optie te kiezen als daar een mogelijkheid voor is. Voor een telefoongesprek bijvoorbeeld lopend in plaats van zittend.’

Van de deelnemers met een actieve leefstijl vol korte beweegmomentjes haalde 43 procent de dagelijkse aanbevolen 30 minuten. Slechts 10 procent van de deelnemers die regelmatig sportten haalden iedere dag de richtlijn. Loprinzi: ‘Door bewegen echt onderdeel van je leven te maken, haal je de richtlijn dus veel gemakkelijk.’

Tijdgebrek is voor veel mensen een excuus om niet voldoende te bewegen, maar bij een actieve leefstijl gaat dat niet op. Het is een meer natuurlijke manier van bewegen. Veel mensen bewegen maar helemaal niet, als ze denken dat ze de dertig minuten niet kunnen halen. Maar dat lijkt een denkfout. Alleen het BMI is volgens Loprinzi meer gebaat bij een sportieve leefstijl. Voor andere gezondheidsuitkomsten zijn korte momenten van bewegen ook al bevorderlijk.

Het onderzoek is gepubliceerd in het American Journal of Health Promotion.